Saturday, November 24, 2012

Lalai Oh Lalai

     Manusia tidak lari daripada kelalaian... Sudah sebati dalam diri dan naluri manusia...

     Hanya Allah tidak pernah mempunyai sifat lalai ini, Allah senantiasa memerhati & memantau setiap perbuatan makhlukNya biarpun hanya sebesar zarah seperti firman Allah S.W.T :

        وَللَّهِ غَيْبُ السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الاٌّمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ وَمَا رَبُّكَ بِغَـفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ              

   (surah Huud ayat 123)

 Maksudnya : Dan kepunyaan Allah-lah apa yang ghaib di langit dan di bumi dan kepada-Nya-lah dikembalikan urusan-urusan semuanya, maka sembahlah Dia, dan bertawakkallah kepada-Nya. Dan sekali-kali Tuhanmu tidak lalai dari apa yang kamu kerjakan.


Diri ini juga tidak dapat lari daripada kelalain.. Lalai dengan duniawi.. Astaghfirullah!

Macam mana tak lalai, Internet memanjang, niatnya nak cari bahan untuk assignments, lepas 30 minit fokus untuk assignment, mula la melencong dengan Facebooknya, Emailnya, Blognya (ni pun tengah melencong la ni), nonton anime dan lain2.. Apa mau jadilah dengan diri ni..


Ha! Lalai2 tu dngan perkara lain, yang penting tak lalai dari solat!! dengar azan berkumandang terus gi ambek wudhuk. Alhamdulillah, dah lama didik diri untuk solat di awal waktu... Alhamdulillah, akan kuterus sebatikan dalam diri untuk solat awal waktu....

Dah3x, tak mau melencong jauh, lagi lalai diri ni dengan blog ni..

p/s : Sekian nukilan dikalaku lalai + melencong =)

No comments:

Post a Comment